Odlazak Novigrađana u Novi svijet na prijelazu iz 19. u 20. st. zbivao se u velikom valu iseljavanja iz Dalmacije. Poznato je da je više od 150 Novigrađana do kraja 20-ih godina 20. st. iselilo u Sjevernu Ameriku.
U Novigradu je 60-ih godina 19. stoljeća otvoreno Lučko zdravstveno izloženstvo Novigrad, a njegova teritorijalna nadležnost obuhvaćala je cijeli Podgorski kanal, Novigradsko i Karinsko more te plovni dio rijeke Zrmanje. Poslije Drugog svjetskog...
1915. u Novigradu i Novigradskom moru bio je smješten dio austrougarske trgovačke flote. Bili su to putnički i teretni parobrodi koji su pripadali društvima Ungaro - Croata, Navigazione Libera Trieste, Levante, Atlantica, Tripcovic, Lloyd Austriaco, ...
Novigradska luka korištena je za pretovar robe koja je u nju pristizala ili je tamo dopremana na utovar. Luka je korištena i kao zaštitna u Prvom i Drugom svjetskom ratu.
Novigradski fotografi Ante i Grge Oštrić/Zekić te Nikice Karavida snimali su panorame Novigrada i život u novigradskoj luci od početka do sredine 20. st.
Pred kraj 19. st. do Novigrada je uvedena prva parobordarska linija. Prvi parobrod na redovitoj trgovačkoj liniji u vlasništvu društva Rismonda iz Makarske u Novigrad doplovio je 1896. godine. Otada pa sve do ukidanja brodskih pruga 1967. Novigrad je...
1387. mletačko brodovlje opsjedalo je Novigrad s morske strane kada je u novigradskoj tvrđavi bila zatočena ugarsko-hrvatska kraljica Marija Anžuvinska zaručnica Sigismunda Luksemburškog, kčerka kralja Ludovika Anžuvinca i njezinu majku Elizabetu Kot...
U Novigradu je 1907. osnovano gimnastičko društvo Hrvatski sokol Novigrad. Društvo je imalo unutar tehničkog odijela veslačku sekciju, a sastojala se od barke tipa skale Ban Paližna i giga Berislav.
Nakon Drugog svjetskog rata ruda iz jasenićkog rudnika boksita prevozila se do utovarnog mosta u Maslenici. Novigradsko more postaje glavni izvozni pravac punih trideset godina.